fredag 17 februari 2012

Lärplattformar och interaktiva tavlor

Så har ännu en vecka passerat. Idag har jag bl.a. arbetat med olika lärplattformar.  Jag hade svårt att komma igång. Det är fascinerande att se hur man kan hitta på hundratals olika aktiviteter för att slippa ta tag i saker som man tycker är svårt/ inte kan så mycket om. Det är ett genomgående drag hos mina elever och helt klart hos mig med.
En av orsakerna till mitt initiala motstånd är troligtvis att jag ännu inte upptäckt nyttan med lärplattformar i min undervisning i en kommunal grundskola. Det känns som att arbetet med att skapa en vettig lärplattform för mina elever skulle vara ganska stort, i relation till nyttan vi skulle ha av plattformen. Samtidigt skulle det vara otroligt roligt att prova. Mina elever skulle med största sannolikhet tycka att det vore toppen (allt med datorer är nämligen toppen).
Jag har även provat att använda en Smartboard idag. Vi har två st på skolan, dessvärre ingen i mitt hus. Det skapade helt klart en ”vill ha känsla”. Nyttan av att kunna spara sina anteckningar/lektioner känns stor. Fördelen för dyslektikerna som kan få mina anteckningar direkt istället för att skriva av dem är även den stor. För mig som mellanstadielärare känns Smartboard eller Cleverboard som ett mycket användbart redskap. Det största problemet är priset…

1 kommentar:

  1. Kul att du börjar upptäcka lärplattformarnas möjligheter. Googla och läs gärna mer om vad som brukar kallas "the flipped classrom" som metod. Då kanske du ser fler möjligheter för hur en lärplattform skulle kunna underlätta både din och elevernas vardag på sikt.

    Men, visst tar det tid att bygga upp ett bra digitalt utbildningsmaterial men allt behöver inte göras på en gång. se det som en process och att du efter sådär 3 år har något som fungerar bra. Och det finns redan väldigt mycket material du kan återanvända, sånt som andra har skapat och delar med sig av (s k öppna digitala lärresurser).

    När du väl tagoit fram en grund så är det enkelt att återanvända och förbättra materialet. Varför inte göra det tillsammans med några kollegor - en kul uppgift i ett lärarlag t ex? Jag vet - tid, tid ,tid, som inte finns! Men, det sparar tid för er på sikt och jobbet blir roligare, eleverna nöjdare osv och är du sjuk eller borta så kan de jobba på en del ändå.

    Kanske kan du önska dig en Mimio eller en E-beam i stället för en Smartboard (och en projektor om det inte redan finns en sådan). Det blir en mobil lösning som du och dina kollegor sedan enkelt flyttar mellan olika klassrum - och därför billigare.

    Hör med din rektor!
    Margareta

    SvaraRadera