måndag 23 januari 2012

Min första blogg

...så var jag igång med ett bloggande jag aldrig trott att jag skulle göra! Det skall bli kul att se vad detta leder till.
Att läsa denna IKT & lärande för det 21:a århundradet (är bara i början), känns som att stå vid ett smörgåsbord av information som skall konsummeras. Så mycket som finns att lära, så mycket som finns att göra- det är bara att sätta fart...
I min skolvärld är datorer en bristvara, längtar till den dag då vi kan börja med "en till en", vilken skillnad det skulle bli för den kollektiva lärprocessen. Hur är hårdvaru-tillgången på andra skolor? Finns det datasalar, eller har man som vi 4 st i klassrummet?

2 kommentarer:

  1. I "min kommun" har alla elever från år 6 egen laptop. För de yngre eleverna är det ganska dåligt med datorer. Det blir jobbigt för dem att vänta när de ska söka fakta eller skriva mail till sina utländska mailvänner. I några klassrum finns det smartboards och de används flitigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur fungerar det med "en till en" från år 6. Används datorerna vettigt, eller blir det mycke sidaktiviteter som spel, surfande m?
      Hur fungerar det med borttappade/ trasiga datorer? Vem blir ersättningsskyldig?

      Radera